Opnaardenoordkaap5 - Reisverslag uit Sorsele, Zweden van Kees Dam - WaarBenJij.nu Opnaardenoordkaap5 - Reisverslag uit Sorsele, Zweden van Kees Dam - WaarBenJij.nu

Opnaardenoordkaap5

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

21 Juni 2015 | Zweden, Sorsele

Zaterdag 20 juni.
Vandaag hebben we de wildernisroute  verlaten. Het was zeer de moeite waard.
Vanaf het plateau van Stekenjokk zijn we de 18e naar Fatmomakke gereden. Geen lange rit, maar een met veel bezienswaardigheden, zoals besneeuwde bergtoppen, snel stromende rivieren, meren en veel rendieren. We schrikken al niet meer als ze vlak voor ons de weg oversteken.
De camping, onze eerste, staat redelijk vol omdat er 19-20en 21 juni midzomerfeesten worden gehouden.
Fatmomakke is een Samen dorp, ook wel kerkdorp genoemd. Wij zijn natuurlijk bij de opening van de festiviteiten geweest. Om drie uur beginnen er een paar mensen de feestboom met takken en bloemen ( blauw en wit ) te versieren. De vele toeschouwers kijken vanaf hun zitplaats op de heuvel toe hoe het er aan toegaat. Om 4 uur wordt er een speech gehouden en daarna begint het dansen rond de inmiddels rechtop staande boom. Jong en oud danst mee, terwijl een zangeres bekende liedjes zingt.
In het Samendorp staan nog veel  houten wigwams en houten huisjes. Waarschijnlijk zijn die te huur.
Tijdens onze wandeling door het dorp ontmoeten we een echtpaar uit Vilhelmina. Zij willen per sé een foto van Wilma en Els om aan bekenden te laten zien dat wij naar de Noordkaap gaan.....
Even later zien we ze in de kerk terug. Daar beginnen ze spontaan met enkele andere bezoekers een paar liedjes te zingen. Ongelooflijk zuiver en mooi. Gelukkig neemt mijn camera ook geluid op.
De bijzondere avond hebben we besloten  met een borrel bij Mike en Wilma. Mooiere verjaardag zal Mike niet gauw meer  krijgen.

De volgende dag vertrekken we richting Vilhelmina. Een mooie rit van 90 km. Onderweg stoppen we bij de trappen watervallen van Litsjöforsen. Dat
levert mooie plaatjes op. In Vilhelmina doen we inkopen en besluiten we naar Storsele te rijden. Een rit  door bossen, langs meren en rivieren. Tijdens het rijden zien we een vos langs de kant van de weg lopen. Voordat de camera is gepakt, is de slimmerik in het bos verdwenen.

Het was vandaag weer prachtig weer. Een strak blauwe lucht en vrijwel geen wind. Op de tv. ( nog steeds ontvangst! ), zien we dat we nog meer droge dagen tegemoet gaan. Houden zo.

Het is wel jammer dat er zo weinig kansen op Wi-Fi zijn. Soms is er een Mac Donalds, maar die zien we steeds minder vaak. De plaats waar we nu staan beloofde internet mogelijkheden, maar die hebben we niet aangetroffen.

Mensen met een berkenbomen allergie moeten zich bedenken of een reis door Zweden mogelijk is. Het stikt hier van de berken en die lopen nu pas uit! De natuur is hier weken op achter in vergelijking met Nederland.

Aangezien we al aardig dichtbij de poolcirkel zijn en het morgen 21 juni is, wordt het helemaal niet meer donker. Het blijft een vreemde gewaarwording. Zo typ ik dit verslag om 23.15 uur zonder enig licht aan in de camper. Het is niet alleen bijzonder voor ons, maar ook voor de Zweden, want die vieren drie dagen feest. Winkels en overheidsgebouwen zijn vaak gesloten.

Intussen hebben we ruim 3000 km. gereden.