Opnaardenoordkaap7 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Kees Dam - WaarBenJij.nu Opnaardenoordkaap7 - Reisverslag uit Rovaniemi, Finland van Kees Dam - WaarBenJij.nu

Opnaardenoordkaap7

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

26 Juni 2015 | Finland, Rovaniemi

Donderdag 25 juni.
Vanmorgen zijn we uit Zweden vertrokken. Binnen een paar km.waren we over de grens met Finland. Het is drukker op de weg dan vooraf ingeschat. Het wegdek is verrassend goed.
Net als in Zweden staan hier veel flitsapparaten langs de kant. De max. snelheid van 80 km. per uur houden we dus aan.
Het landschap is nog niet spectaculair. De huizen zijn van hout of steen. De kleur rood is minder dominant aanwezig dan in Zweden. Erg welvarend lijkt het ons niet. De percelen grond zijn klein en lang niet altijd gebruikt voor de akkerbouw.  Het gras is weg lang. Hollandse koeien lopen in de wei.
Na een paar uur bereiken we Rovaniemi. Een flink grote stad met meer dan 60.000 inwoners. Er is zelfs een Lidl.
Even voorbij Rovaniemi ligt Santa Claus Village. Grote parkeerterreinen aan beide zijden van de weg. Geen probleem om een rustige plek te vinden.
Het is hier een uur later, dus moeten we voor 5 uur namiddag de attracties zo'n beetje gezien hebben. Van een afstand hoor je de kerstliedjes (!) uit de microfoons schallen. Toch wel vreemd op 25 juni.
De residentie van de Kerstman is een flink groot gebouw. Door wat donkere gangen, over kunstijs en kunstvuur, komen we in een ruimte waar de rotatiesnelheid van de aarde zichtbaar wordt. Een enorm rad hangt aan het plafond en een klepel slingert langs de kerstpakketten.....
Na een tijdje wachten mogen we met z'n vieren naar de Kerstman. De man spreekt gelukkig ook engels dus kletsen we maar wat raak. Hij weet wel degeljk iets van Nederland en vraagt of we in de buurt van Tilburg wonen. Er worden 4 foto's van de bijeenkomst gemaakt. Alles werd  ook op video opgenomen. Bij de uitgang kunnen we de foto's en de video kopen. Jullie zullen ze tzt wel eens zien.
Souvenirs winkels zij hier maar zat. Ook een restaurant en een take away " snack bar.
Ook wij gaan naar het beroemde postkantoor om kaarten te versturen. We
leggen alles op foto en film vast. Stel je voor dat er een kaart niet aan komt.
Ruim na sluitingstijd kunnen we buiten onder een afdak nog gebruik maken van
Wi-fi en om enkele whats app telefoontjes te plegen.
Rovaniemi is ook bekend van de ligging op de poolcirkel. " Toevallig" loopt die door Santa Claus Village. Natuurlijk gaan we met z'n vieren op de poolcirkel staan en laten ons fotograferen. Er is mij onlangs verteld dat de echte poolcirkel niet over een  vaststaande breedtegraad loopt. Het verschil zou enkele tientallen meters per jaar kunnen zijn. Ik vind dat merkwaardig. Misschien is er een lezer ( Jan? ) die ons dat uit kan leggen.

Een terugblik op Zweden en de Zweden in een willekeurige volgorde:
De Zweden zijn aardige, behulpzame mensen. De meesten spreken goed Engels. Het leven gaat er relaxed aan toe.
Er zijn enorme winkelcentra, veel groter dan in Nederland. Bekende merken hebben daar hun zaak gevestigd.
Groenten en fruit worden veel geimporteerd uit andere landen. (de tomaten uit Nederland ) , vlees, groente en fruit zijn duurder dan bij ons.
Alle produkten die je in Nederland hebt liggen hier ook in de schappen. Wel hebben ze in Zweden veel meer eco produkten.
De prijs voor diesel is ook hoger. Het varieert van 13.00 tot 13. 40 Kronen ( een kroon is 11 euro cent. Je kunt overal tanken. Lpg is beperkt. Pitea is bijvoorbeeld het meest noordelijke tankstation voor lpg.
Het wegdek is goed
Je voelt je nauwelijks eenzaam. Hooguit een paar minuten ben je alleen op de weg.
Noord-Zweden is groener. De regenval zal hier debet aan zijn.
Het blijft wonderlijk dat de zon nauwelijks onder gaat. Foto's gemaakt om 12 uur  's nachts, met de zon een stuk boven de horizon bewijzen dat.
Er zijn bomen, meren, rendieren én elanden in Zweden.

• 26 Juni 2015 - 17:30

Tien En Marja Van Unen:

Ik heb het even voor jullie opgezocht op Wikipedia.
    POOLCIRKELS
    De poolcirkels zijn bijzondere parallellen op 66½° NB en ZB. Op de poolcirkels komt de zon één dag per jaar niet op en gaat de zon één dag per jaar niet onder. Het aantal dagen per jaar dat de zon niet opkomt of niet ondergaat, wordt groter naarmate men vanaf de poolcirkels in de richting van de polen gaat.

De plaats waar de zon een dag per jaar niet ondergaat verschilt per jaar. Soms ligt deze noordelijker, soms zuidelijker van de poolcirkel. Ieder jaar heeft dus een eigen poolcirkel. De breedte van 66,5 is het gemiddelde van deze jaarlijkse schommelingen.

Precies op de geografische Noordpool en de geografische Zuidpool gaat de zon een half jaar niet onder (de pooldag) en komt hij een half jaar niet op (de poolnacht). Er is een Noord- en een Zuidpoolcirkel.

• 28 Juni 2015 - 14:22

Kees Dam:

Geweldige informatie.
    Enorm bedankt Tien en Marja.
    Vandaag net in Noorwegen aangekomen.
    Zie verslag.
    Liefs en groetjes.