Opnaardenoordkaap6 - Reisverslag uit Haparanda, Zweden van Kees Dam - WaarBenJij.nu Opnaardenoordkaap6 - Reisverslag uit Haparanda, Zweden van Kees Dam - WaarBenJij.nu

Opnaardenoordkaap6

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

24 Juni 2015 | Zweden, Haparanda

Zondag 21 juni.
De langste dag vandaag.
Om 10 uur kunnen we bij het plaatselijke toeristenbureau terecht voor internet. In een paar uur tijd hebben we alle vier de achterstand  van enkele dagen weg gewerkt. Op naar de Botnische Golf.
Het wordt weer een bomen dag vandaag. De rendieren, die gewoon op de weg lopen, kunnen we bijna aanraken. Daardoor hebben we nu prachtige foto's.
Na zo'n 200 km. rijden we Pitea binnen en vinden een plaats vlakbij het water. De zon schijnt al een hele tijd aan de strak blauwe hemel en er is geen wind.  De temperatuur is dik boven de 20 graden.
Pitea is een leuk plaatsje aan de Botnische Golf, met een haven, een grote sporthal, een camping en een congrescentrum.

Van de 3e dag van de midzomerfeesten hebben we weinig gemerkt. Hoogstens rijden er wat meer caravans ( Kabe of Solifer ), op de weg.

Een tuin rond het huis kennen de Zweden niet. Gras,gras en gras.... Goed bijgehouden overigens.

Wordt het vannacht schemerachtig? Donker is het al een hele tijd niet.

Maandag 22 juni.
'sMorgens om 8.15 uur was het al 24 graden buiten! We vertrekken dan ook met de airco aan. Aangezien we lpg moeten tanken, leidt de Garmin ons naar het Q8 station net buiten de stad. Hier is de laatste mogelijkheid om lpg in Noord-Zweden te tanken. InFinland is er voorzover bekend geen lpg.
Het is niet ver naar Gammelstad. Inmiddels is ons Zweeds van een dergelijk niveau dat we weten dat " gammel" oud betekent. Kennen we dat in het Nederlands ook niet? Gammele stoel, gammel huis...Als Geert en Han dit lezen reageren ze er vast wel op.
De camperplaats is vlakbij het dorpje, dus lopen we er naar toe.
De hooggelegen kerk ligt natuurlijk centraal in het dorp. Rond de kerk allemaal houten huisjes, soms in redelijke, soms in vervallen staat.
Sinds 1996 staat het dorp op de lijst van het  Werelderfgoed van de Unesco. De 408 huisjes worden sporadisch bewoond, vooral in het weekend. Daar  ligt ook de oorsprong van het ontstaan van het grootste kerkdorp van Zweden. Lang geleden kwam men hier o.a.samen  om naar de kerk te gaan, de markt te bezoeken en  om vrienden en bekenden te ontmoeten.
De huisjes zijn allemaal rood geschilderd. Heel vaak hangen er gehaakte kunstwerkjes als vitrage voor het raam. De vensterbank wordt opgesierd met kunstbloemen en kaarsen of een schemerlamp . Dit laatste is in heel Zweden het teken dat je welkom bent.
In het dorp bloeien veel struiken en bomen. Ook in deze omgeving weer veel seringen.

Dinsdag 23 juni.
Een dag winkelen in Zweden is een aanrader. In Lulea is naar Nederlandse begrippen een enorm winkelcentrum. De xxl sportzaak heeft voor alle populaire  sporten een grote keuze. Bij coop kun je je dagelijkse boodschappen doen en bij Max kun je eten én hebben ze Wi-Fi. Daarnaast is er nog een keur aan winkels, zoals een camperzaak ( Husvagnscenter aan de Betonvägen )
' s Middags rijden we naar Nikkala, een dorpje aan de Botnische Golf, vlakbij Haparanda. Tijdens de rit er naar toe, regent het.
De camperplaats heeft  goede voorzieningen: stroom, douche, stortplaats ch.toilet, drinkwater en een mogelijkheid om grijswater af te voeren. Het was geen dag om te vissen, ondanks dat we vlak bij het water staan.