Opnaardenoordkaap2 - Reisverslag uit Sorsele, Zweden van Kees Dam - WaarBenJij.nu Opnaardenoordkaap2 - Reisverslag uit Sorsele, Zweden van Kees Dam - WaarBenJij.nu

Opnaardenoordkaap2

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

21 Juni 2015 | Zweden, Sorsele

De wildernisroute is begonnen. Zondag 14 juni.
Bij het opstaan horen we de regen op het dak kletteren. Dat belooft niet veel goeds. Aangezien we waarschijnlijk een paar dagen geen Wi-Fi hebben, besluiten we om Mc Donalds in Östersund te bezoeken. Daar vlakbij kunnen we ook tanken.
Na 150 km. gereden  te hebben komen we bij Strömsund en zien tot onze verrassing een Dollar store,een soort Action. Uit ervaring weten we inmiddels dat je daar van alles kunt kopen.
Eenmaal buiten Strömsund begint in feite de wildernisroute. De kwaliteit van het asfalt wordt minder en je ziet bijna  geen huizen meer. Bomen en meren maar genoeg. Na 40 km. bereiken we de afslag naar de camperplaats, natuurcamping Gubbhögen. Via een onverhard pad komen we op een open plek in het bos aan de rand van een groot meer. Er zijn enkele voorzieningen, zoals een toilet, een keuken en een ontmoetingsruimte. Ook treffen we er twee houten huisjes aan, die je voor 100 Kr. per  dag kunt huren. Het huisje heeft twee bedden , twee stoelen en een houthaard ! Er ligt overal volop hout om te stoken. Zelfs een bijl om te klieven ligt in een kist.  De ondergaande  zon, ruim na 23.00 uur, zorgt voor mooie beelden. Als je ergens voor wilt betalen kan dat via een bus aan het informatiebord. Nu de elanden nog.

De wildernisroute is de naam van een ca. 500km. lange weg door het natuur gebied in midden Zweden. Dat westelijk deel van Zweden grenst aan Noorwegen. De volgende plaatsen  liggen op de route: Strömsund, Gäddede, Stekenjokk en Vilhelmina. In het gebied kun je wandelen, kanoën, vissen, paardrijden en bergklimmen. Tijdens die tochten kan je misschien kennis maken met rendieren, elanden, wolven, bevers, otters en beren. Daarvoor moet je geluk hebben.
De wegen zijn vaak onverhard, maar goed berijdbaar. Soms rijd  je door kleine nederzettingen of gebieden met vakantiehuisjes ( meestal rood geverfd).